Educació emocional. De què parlem?

L’educació emocional és la capacitat de controlar i reconèixer els sentiments i emocions propis i dels altres, de discriminar entre elles i fer servir aquesta informació per guiar el nostre pensament i les nostres accions.

L’educació emocional treballa la forma d’interaccionar amb el món. Té molt en compte els sentiments, i engloba habilitats com el control dels impulsos, l’autoconsciència, la motivació, l’entusiasme, la perseverança, l’empatia, l’agilitat mental, etc., que resulten indispensables per a una adaptació social bona i creativa.

L’objectiu d’aprendre a identificar i expressar emocions i sentiments gira entorn dels següents aspectes:

  • Prendre consciència de les pròpies emocions. Es tracta de desenvolupar la capacitat de reconèixer les emocions i els sentiments en el moment que s’experimenten, en lloc d’apartar-los o  ajornar-los si ens resulten incòmodes.
  • Dominar les pròpies emocions. Es tracta d’aprendre a controlar les emocions incòmodes un cop la persona hagi acceptat que les està experimentant en aquest moment.
  • Reconèixer les emocions en els altres. Al llarg d’aquest aprenentage i a mesura que la persona vagi aprenent a reconèixer les seves emocions i a expressar-les adequadament, també aprendrà a reconèixer-les amb més facilitat en els altres. Això significa no només que els entendrà, sinó que també sentirà empatia. Ser empàtic significa ser capaç de posar-se al lloc de l’altre, és a dir, ser capaç de llegir emocionalment a les persones en les interaccions amb elles.
  • Aprendre a controlar les relacions amb els altres. Podem aprendre a ser intel·ligents amb les nostres emocions i sentiments i aplicar aquesta intel·ligència a les diferents situacions de la vida diària. L’educació emocional permet adquirir els coneixements necessaris, així com els exercicis concrets orientats al desenvolupament d’aquestes capacitats, sense oblidar el paper fonamental que té la pràctica constant i pacient en l’èxit de la mateixa.

Deja un comentario